måndag 14 maj 2012

Ungdomars politiska intresse



Detta inlägg kommer att handla om dagens ungdom och politik.
Jag är så jävla besviken på hur lata dagens ungdom är! Dagligen hör jag hur folk runt omkring mej säger att "politik är inte viktigt". - Vadå inte viktigt?! Allt handlar ju om politik! Allt! Allt ifrån vilka program du kan välja på när du väljer gymnasium, till hur mycket en hamburgare ska kosta på MC-Donalds, till hur ofta din soptunna ska tömmas där hemma. Allt.

Jag stör mej även på när folk säger "jag kan rösta på Moderaterna för jag har ju det bra nu" -OCH!? Det handlar inte bara om dig och mig! Utan om vilket samhälle vi vill leva i. Röstar du på Moderaterna så röstar du även på en politik där vi får leva i ett samhälle med fattigdom och hög arbetslöshet. Ett samhälle där de rika överlever. Och vad har Moderaterna att säga om det? - Att det inte är sant. Men det är sant.
Ni hurrar över sänkta skatter och någon/några hundra extra i plånboken. Men det är inte er det gynnar, utan det är Fredrik Reinfeldt och hans polare som får flera tusen extra i plånboken. Och i med sänkte skatter leder det till sämre sjukvård, sämre skolor, sämre vårdhem och så vidare. Och då undrar jag, varför skulle vi vilja leva i ett sådant samhälle?
Tänk er att det hade varit Borgarna som hade regerat på 80-90talet, att de suttit de 20 år då Sverige formades som mest antar jag. Tänk er hur skolor och arbetstillståndet hade sätt ut. Skollunchen till exempel, jag är ganska säker på att de inte hade serverat någon lunch i skolan utan att vi hade fått ta med den hemifrån. Facket, skulle troligen inte funnits. Och om facket ändock hade funnits så hade det inte varit lika starkt som det är idag. Saker som ni tycker är självklara, som till exempel klämdagar är det facket som förhandlat fram, samma sak med OB och semesterdagar.
Ändå kan ni påstå att politik inte är viktigt?!
Frihet och rättigheter är ingen självklarhet.

Jag är Sosse, det har jag väll på sätt och vis varit sen jag föddes antar jag. Inte för att någon har sagt till mig att det är så jag ska vara utan för att jag har växt upp med politiskt intresserade föräldrar och i sin tur politiskt intresserade storasyskon som har fostrat mig med en samhällspolitik och med åsikter som socialdemokraterna står för. Detta är jag tacksam över. För jag själv anser att detta är så viktigt! Jag är stolt över mina värderingar och att jag värnar över att vilja leva i ett bättre samhälle.

Varför vill inte dagens ungdom kämpa för vårt samhälle och våra rättigheter? Ligger det inte i ungdomars natur att vilja förändra? Är det för att dagens ungdom är för lat och bortskämd? Tyck till, argumentera, kommentera.

Puss, /N 

2 kommentarer:

  1. Nella, jag tycker du är så klok. Är stolt över att ha kunnat inspirera dig till att skriva allt det här. Det känns att du har tänkt till, och jag önskar jag tänkte lika mycket som dig!

    SvaraRadera
  2. Det är roligt att du är så engagerad gumman! Det kommer du alltid ha glädje av, det kommer hjälpa dig... vilken väg du än tar. Att TYCKA någonting är viktigt. Det visar att man är en smart och intressant människa och sådana personer vinner mycket. Både socialt och i arbetslivet. Stolt! :) Kram Emelie.

    SvaraRadera